maandag 12 oktober 2009

Wie ben ik als docent?

Wie ben ik als docent?

Ik heb nog niet veel ervaring als docent, hopelijk in de vier jaren ben ik bevoegd om les te geven. Ik heb niet veel ervaring maar ik heb wel kwaliteiten, in dit reflectie ga ik daarop in. Er zijn verschillende competenties: Interpersoonlijk, pedagogisch, vakinhoudelijk en didactisch, organisatorisch, competent in samenwerken met collega’s, Competent in samenwerken met de omgeving en competent in reflectie en professionele ontwikkeling. Per competentie ga ik mijn kwaliteiten beschrijven en wat ik denk dat eraan moet gedaan worden.

  • Een leraar die Interpersoonlijk competent is zorgt ervoor dat er in de klas of lessen 'n goede sfeer van omgaan en samenwerken met zijn leerlingen heerst.

Als docent ben ik heel enthusiastisch en door mijn karakter en manier van omgaan met leerlingen hoop ik om een goede sfeer van omgaan en samenwerken te hebben. Door ervaring te op doen wil ik vooruit gaan met omgaan met leerlingen en leiding geven maar geeft ze ook verantwoordelijkheid en een eigen inbreng.

  • Een leraar Pedagogische competent; Zorgt voor een veilige leeromgeving in z'n klas of lessen. Hij/zij bevordert de sociale-/ emotionele en morele ontwikkeling van de leerlingen. Hij helpt hen een zelfstandig en verantwoordelijk persoon te worden.

Ik kan bij sommige gevallen goed observeren als er iets aan de hand is met een leerling en daarmee een manier vinden om het probleem op te lossen. Ik vind dat dit competentie beheers je niet zo makkelijk maar door veel ervaring in de onderwijs op te doen dan kan je makkelijk hier mee omgaan.

  • Een leraar die Vakinhoudelijk en didactisch competent is, zorgt voor een krachtige leeromgeving in z'n klas of lessen. Hij helpt de leerlingen om de stof eigen te maken.

Ik kan leerlingen motiveren om te werken en de stof eigen te maken doormiddel van voorbeelden te laten zien over de onderdeel enz. Ik moet aan vakinhoudelijk vooral werken doordat ik een niet zo’n sterk achtergrond heb in de kunst waar ik vandaan komt dus moet ik mijn kennis verbreiden om relevante toepassingen van kennis in beroep en maatschappij te kunnen verwerken. Ook moet ik meer structuur geven aan mijn lessen. Ik wil meer rekening houden met individuele verschillen in mijn les.

  • Een leraar die Organisatorisch competent is zorgt voor een overzichtelijke, ordelijke, taakgerichte sfeer in de klas of lessen.

Soms kan ik de tijd in de gaten houden maar moet ik nog daaraan werken. Bij dit competentie moet ik ook een overzicht houden in mijn les soms verloor ik het draad als ik les geeft. Door blijven oefenen hoop ik om dit competentie te beheersen.

  • Een leraar die competent is in 't samenwerken met collega's zorgt ervoor dat z'n werk en dat van je collega's op school goed op elkaar afgestemd is;

Ik kan een beetje goed communiceren en samenwerken met collega’s en bijdragen aan projecten enz. Zodat de school kan zich ontwikkelen en verbeteren.

Maar ik moet meer aan mijn Nederlands werken om vooruit te gaan.

  • Een leraar die competent is in 't samenwerken met de omgeving, zorgt ervoor dat zijn professionele handelen en dat van anderen buiten school, goed op elkaar afgestemd is.

Ik heb geen ervaring hierbij dus moet ik hieraan werken.

  • Een leraar die competent is in reflectie en ontwikkeling, denkt na over zijn beroepsopvattingen en bekwaamheid en is voortdurend bezig zich verder te ontwikkelen en te professionaliseren.

Dit competent kan ik niet 100% maar hoop ik wel binnen de vier jaar te beheersen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten