woensdag 7 oktober 2009

Les 3

In de derde les hebben we een lijst met aandachtspunten voor de 10 min. lesjes gekregen. De lijst bestaat uit Opbouw, lichaamstaal en stem, Inhoud en Overdracht met belangrijke punten daaronder.

Opbouw: Structuur(volgorde), aantrekkelijke opening, inleiding, herhaling(bijv. weet je wat we vorige keer hebben gedaan?) en samenvatting/afsluiting.

Lichaamstaal en stem: Oogcontact,open gebaren, stevig,gebruik ruimte, variatie in stem (niet monotoon),helder en tempo.

Inhoud: Relevantie(je vraagt zich af als je les relevant is voor het vakgebied), niveau(brugklas), geordend ( inhoud(opbouw) niet alles door elkaar) en juistheid(goede bron).

Overdracht: Activerend, laat overleggen(door dit te doe laat je iedereen meedoen), wachttijden bij vragen, geen namen, doorvragen: wie had dat ook?, visualisaties en inzet media.

Effectief leren in les van Ebbens is een goede methode om activerend in de les te zijn.

We hebben ook andere namen van boeken gekregen die goed zijn om te gebruiken.

Goede Boeken en Methodes:

Hard op Kijken: Ad de Visser
Kunstbegrip
Beeldende begrippen (Lambo)
Arti: Toolbox
Zienderogenkunst (malmberg)

Volgende les begint de 10 min. lesje en ik zit in de eerste groep. Ik heb symbolisme als onderwerp gekozen.

Les 2

In de tweede les moesten idereen een verschillende kunsteducatie sites bekijken (cultuur netwerk, SLO, NVTO, VLBV en Kunstzone) en we werden in groepjes verdeeld om over de site te vertellen.

Ik had Kunstzone. Kunstzone is een tijdschrift voor kunsten cultuur in het onderwijs.
Doelgroep: Docent Kunstvakken en cultuur participatie in het onderwijs, binnen-buitenschools. Het verschijnt tien maal per jaar ( in de maanden februari/maart en juli/augustus is er een gecombineerd nummer). Abonnement: Studenten E 30,00 ( alleen via aspirant-lidmaatschap, VLBV, VLS of NVTO).

CKV is een vak waarbij je verschillende disciplines voorkomt daardoor zijn er verschillende vakvereniging die zich bezig houdt met de inhoud van dit tijdschrift.

Verschillende Vakvereniging:
-Beroepsvereniging Docenten Theater en Drama (BDD)
-Nederlandse Beroepsvereniging van Dankunstenaars ( NBDK)
-Nederlands Vereniging voor Beeldend Onderwijs(NVTO)
-Vereniging Audiovisuele Educatie (VKAV)
-Vereniging Leraren Beeldende Vakken (VLBV)
-Vereniging Leraren Schoolmuziek (VLS)

Hier is een samenvatting van wat is te bevinden op de andere websites.

Cultuur Netwerk is een site voor leraren waar ze ideeën kunnen halen, er is een bibliotheek (E 35,00)waarbij ze de boeken naar je toesturen en je kunt ook welke doelgroep en discipline uitkiezen.

SLO is een site waar je lesvoorbereidingen kunt downloaden.

NVTO is een vereniging voor docenten in de beeldende onderwijs.

VLBV is een vakbond voor leerkrachten beeldende vormgeving

Verder hadden we over de tien minuten lesje gehad die vanaf 24-okt 2009 begint en een powerpoint vanuit het SLO "vernieuwingen in de kunstvakken" hoofdstuk 1, over de vernieuwde onderbouw gezien. Voor de tien minuten les moesten we een onderwerp kiezen. We kon vanuit Hardop Kijken van Ad de Visser een onderwerp kiezen, het was eigen keuze.

Les 1

In de eerste les moesten we een van onze beste werkstuk meenemen om kennis te maken met elkaar, te laten weten waarom wij docent willen worden en wie hadden ons gesteund om docent te worden.

Het was wel interessant om te zien hoe anders iedereen manier van werken waren. Bij mij was mijn moeder en docent kunst van de voortgezet onderwijs mijn ondersteuners.
Mijn moeder is mijn “Hero”, zij is altijd daar voor mij en zegt altijd tegen mij doe iets dat je leuk vind om te doen.

Mijn werkstuk ging over : “ Outcast within the world”

Ik had het vorige jaar voordat ik naar Nederland verhuisd getekend met bedoeling, op een eiland wonen of een land is heel anders. Op St. Maarten is het altijd warm en hier heeft het verschillende seizoenen enz. Ook omdat ik 18 was, toen ik hier naar toe verhuisd en direct op kamers ging wonen, moet ik alles voor mezelf doen met hulp van mijn familie.

Verder hadden we gediscuseerd over: " wat zijn de kenmerken van een ideale docent?"

Mijn kenmerken van een ideale docent:
-gelegenheid bieden
-uitdagen
-geest verruimen
-stimuleren
-enthusiastisch
-individuele gerichtheid
-wees duidelijk waarop die gaat beoordelen